U, de petitionaris
Org logos cedo2022 manifest 08

Bevrijd kinderen uit de digitale wurggreep

1.524 ondertekeningen

Met een manifest vragen we urgent een ander beleid voor de digitale, online kanten van het onderwijs. Teken ook!

In English

We zouden op grond van de Wet afwikkeling massaschade in collectieve actie (WAMCA) een collectieve claim willen starten tegen big tech. Interesse? Zet het woord WAMCA op de bevestigingspagina van uw ondertekening.

Petitie

Wij

een coalitie van ouders, it'ers, docenten en privacy-voorvechters, herkennen ons in dit manifest

 

constateren dat:

  • dat de huidige digitale leersystemen door techgiganten worden gedomineerd
  • dat fundamentele rechten - zoals de privacy van kinderen, ouders en leraren - niet voldoende geborgd kunnen worden

 

en verzoeken

een alternatief ontwerp van digitale leeromgevingen, waarin publieke waarden en autonomie voor het individu wèl worden gewaarborgd.

Ondertekenen

 
We e-mailen u een link waarmee u uw ondertekening kunt bevestigen. Uw gegevens worden niet doorgespeeld aan derden en blijven bij de Stichting Petities.nl. Meer hierover leest u in onze privacyverklaring.

Details

Ontvanger:
Tweede Kamer 
Petitieloket:
Einddatum:
01-08-2024 
Organisatie:
Coalitie Eerlijk Digitaal Onderwijs  
Website:

Geschiedenis

Ondertekeningen

Nieuws

Leerbaas.app sluit zich aan bij de Coalitie Eerlijk Digitaal Onderwijs!

Future Life Research, maker van o.a. Leerbaas.app en MooierMens.app, heeft zich aangesloten bij de Coalitie Eerlijk Digitaal Onderwijs! Lees het hele bericht op leerbaas.app.

06-05-2023

Nieuwe website is online!

Neem een kijkje op onze nieuwe website.

18-03-2023

Coalitie Eerlijk Digitaal Onderwijs gaat verder als werkgroep van de Internet Society! (ISOC)

Bericht van de Internet Society over ons toetreden als werkgroep:

Conform onze missie heeft het ISOC NL bestuur unaniem besloten om het verzoek van de initiatiefnemers van CFDE (Coalitie voor Eerlijk Digitaal Onderwijs, CEDO) om als werkgroep binnen Internet Society Nederland op te treden te honoreren:

"Het CFDE/CEDO initiatief heeft tot doel digitale leeromgevingen in het onderwijs te realiseren, in Nederland en in een later stadium in Europa, waarin publieke waarden en autonomie voor het individu gewaarborgd zijn. "

In het onderwijs krijgen kinderen tegenwoordig van jongs af aan een online account van een Amerikaans BigTech bedrijf.

+Lees meer...

Met dit account kunnen gegevens worden verzameld, een profiel worden opgesteld en deze informatie worden doorverkocht. Je bent makkelijk te 'categoriseren' en krijgt (vooral) jong en onwetend informatie die volgens de BigTech bedrijven voor jou relevant is. De tijd van ontdekken is voorbij... de grote bedrijven weten eerder wie je bent dan jij!

Dat moet en kan anders! Het gaat slecht met de digitale kant van het onderwijs. Digitale veiligheid en soevereiniteit komen steeds meer onder druk te staan. De privacy moet beschermd worden. Dat geldt niet alleen voor kinderen, maar ook voor leerlingen, studenten, ouders en werknemers.

Daarom hebben de initiatiefnemers van CFDE/CEDO - Kay Eeftink, Geert-Jan Meewisse en Reinder Rustema - en diverse ouders, IT-professionals, docenten en privacyvoorvechters, de handen ineengeslagen. Er is een manifest opgesteld dat op verschillende fronten oproept tot verbetering, beschikbaar in het Nederlands en Engels. Van betere privacybescherming tot inzicht in de verwerking van gegevens. Maar ook meer ethische systemen voor het aanleren van vaardigheden in plaats van specifieke producten.

De Coalitie voor Eerlijk Digitaal Onderwijs vraagt om een alternatieve inrichting van digitale leeromgevingen, waarin publieke waarden en autonomie voor het individu gewaarborgd zijn.

ISOC

17-10-2022